Een kleuter is schoolrijp wanneer hij over voldoende basisvaardigheden beschikt om te leren lezen, rekenen en schrijven.
Het kind moet over volgende basisvaardigheden beschikken :
- voldoende cognitieve mogelijkheden
- auditieve en visuele perceptievaardigheden
- een goede spraak- en taalontwikkeling
- beheersing van de lees- en schrijfvoorwaarden
- beheersing van de rekenvoorwaarden
- taakspanning en concentratie
- sociale vaardigheden
Het kind moet bovendien kunnen functioneren in groep, opgestelde regels kunnen naleven en nieuwe uitdagingen durven aangaan.
Op het einde van de 3de kleuterklas wordt door het C.L.B. vaak een onderzoek naar schoolrijpheid afgenomen. Het doel van deze testing is kleuters te kunnen signaleren die tekorten vertonen voor de basisvaardigheden voor lezen, rekenen en schrijven.
Kleuters die een aantal van de basisvaardigheden niet beheersen, worden doorverwezen voor remediëring/therapie. Wanneer bij een kind een groot deel van de basisvaardigheden ontbreken, is het dubbelen van het 3de kleuterklasje soms een zinvolle beslissing.